Historisk

Dette er første sommer på mange år jeg ikke besøker Baroniet i Rosendal. Slottet og stedet som har betydd så mye for meg gjennom mange år, og som trolig har vært med på å føre meg hit jeg er i dag. Veien har ikke vært en rett linje, den har mer buktet seg hit og dit, frem oglitt tilbake, akkurat som Norges kystlinje.


Mitt første møte med Baroniet var sommeren 1982 da jeg sammen med noen sommergjester ble med på omvisning i slottet. Dette vekket en nysgjerrighet og interesse i meg som gjorde at jeg lærte mye av historien til slottet og dens beboere på rams.

Et par somre senere var jeg igjen på omvisning sammen med mine fadre. Vi fikk en ikke alt for god omviser og unge Zimmer greide ikke å holde munn. Jeg spurte og grov og omviseren ble etterhvert ganske matt. Da omvisningen var slutt kom flere av de som hadde vært med på runden i Baroniet og lurte på om jeg kunne fortelle noe mere.

1990 fikk jeg så en forespørsel om jeg kunne tenke meg å være omviser i Kvinnherad kyrkje, Rosendal. Denne har en sterk tilknytning til Baroniet, i og med at denne lå under Baroniet fra 1678 til tidlig på 1900-tallet. Baronene har også sitt eget gravkammer i kirken. Jeg takket ja, og hadde en utrolig spennende sommerjobb to somre på rad.

Her kunne jeg foredra om bygdas historie, kirkebygget og bakgrunnen for at Baroniet ble bygget i perioden 1660-1665. Hvordan det ble Baroni etter at Karen Mowat døde i 1678, og hvordan Baroniet opphørte, og tilfalt danskekongen, etter bare to slektsledd da Axel Rosenkrantz så tragisk døde så alt for tidlig uten noen levende arvinger etter seg.

Den neste herren på huset ble Rosenkrone. En herremann som hadde kjøpt sin biskoptittel (sies det) og nå kjøper Baroniet av danskekongen. Huset blir omgjort til et stamhus og forblir i slekten helt til det blir gitt til universitetet i Oslo i 1927 som eier det i dag.

Nå drives stedet som et museum med daglige omvisninger, ulike konserter, bespisning m.m. Er du av dem som ennå ikke har besøkt Baroniet Rosendal vil jeg på det sterkeste anbefale et besøk. For mer informasjon om stedet kan du klikke her.

Og Rosendal byr på så mye mer. Et eksempel kan du lese om her, fiske etter sjøkreps.

Legg igjen en kommentar