"Ørni tek ikkje onga", men…

Våren byr på endringer i naturen, og for egen del er det endringer i floraen som er mest synlig. Men det skjer også mye i faunaen.

På mandag, da jeg kom hjem fra fysioterapi, la jeg merke til en majestetisk fugl som gled over himmelen ved åsen bak huset. Når jeg kikket opp en gang til, var den borte. Hva var det jeg hadde sett? Var det en ørn? Ørn har jeg ikke sett siden jeg var på praksisopphold i India i 2000.

I dag kom bekreftelse i den lokale internettavisen innsida.no. Som dagens bilde var den nydelige fuglen fanget inn av en lokal fotograf.

Det ville være fantastisk om ørna ville hekke her i nærmiljøet. Det skulle jeg gjerne sett.


Men så var det lillepus, Soffen, da. Betyr nærværet av «kongen» at hun går en mer utrygg fremtid i møte? Hun jakter jo gjerne på en liten fuglestek, men nå kan det hende at hun selv blir steken for noen sultne ørnunger.
Nå er det jo slik at Soffen allerede lever på lånt tid. Etter at jeg er blitt transplantert vil ikke hun lenger kunne være en del av familien. Som transplantert vil jeg ikke ha omgang med katter og noen burfugler. Jeg ser ikke på dette som noe problem, men noe knyttet til dyrene vi har blir jeg jo. Og Hilde sin katt, Soffen, har gjort litt av hvert for at jeg skal like henne.

Legg igjen en kommentar